اخذ رتبه انفورماتیک
نوشته شده توسط : ثبت پارس

اخذ رتبه انفورماتیک

معمولا شرکت ها و موسسات انفورماتیکی به شرکت هایی گفته می شود که در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به ثبت قانونی رسیده باشند و موضوع فعالیت آنها در مدارک ثبتی در زمینه انفورماتیک باشد. اخذ رتبه انفورماتیک هم مختص به همین شرکت ها می باشد. رتبه بندی انفورماتیک در واقع برای احراز صلاحیت شرکت‌ها برای تمامی پروژه‌های کامپیوتری از طریق شورای عالی انفورماتیک کشور یا معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برای این شرکت ها صادر میشود. از سال ۹۰ پارامتر جدیدی به عوامل تعیین کننده رتبه شرکت های انفورماتیک با نام رضایت مشتری اضافه شده است. هدف اصلی این پارامتر سنجیدن کیفیت خدمات شرکت های انفورماتیک میباشد. این پارامتر علاوه بر دو پارامتر دیگری که از سال ۸۴ برای رتبه بندی انفورماتیک استفاده میشد اضافه شده است. دو پارامتر دیگر بررسی شرکت های انفورماتیک میزان حقوق و پرداختی شرکت ها به کارمندان و میانگین درآمد مشمول مالیاتی شرکت ها می‌باشد. رتبه بندی انفورماتیک از ۱ تا ۷ می‌باشد که هفت پایینترین رتبه و رتبه ۱ بالاترین رتبه اخذ رتبه انفورماتیک میباشد. این گواهی تنها یکسال اعتبار داشته و پس از آن برای کسب رتبه های بالاتر، شرکت های انفورماتیک می‌توانند با ارائه اظهارنامه مالیاتی جدید مجدد برای اخذ رتبه انفورماتیک اقدام کنند.

رتبه بندی شرکت های انفورماتیک

شرکت های انفورماتیک که فعالیت آنها خصوصا در عرصه فناوری اطلاعات و انجام پروژه های آی تی است رای عقد قراردادهای دولتی و تایید صلاحیت نیاز به گواهینامه رتبه بندی و اخذ گرید دارند. رتبه بندی شرکتهای انفورماتیک از طریق شورای عالی انفورماتیک کشور یا معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برای شرکت های انفورماتیک صادر می گردد و سطح کیفی و کمی شرکت­های فعال انفورماتیک را مشخص میکند.

شرکت‌های انفورماتیکی از سال ۱۳۶۹ به صورت قانونی مشمول اخذ رتبه بندی گردیده اند. در ابتدای کار معیار رتبه بندی براساس نیروی انسانی متخصص، رشته‌های تحصیلی و تجربه کار با کامپیوتر انجام می گردید. اکنون رتبه بندی شرکتهای انفورماتیکی بر اساساخرین تغییرات آیین نامه جدید مصوب شورای‌ عالی انفورماتیک کشور در سال ۹۰ صورت می پذیرد.

شرایط اخذ رتبه انفورماتیک

اخذ رتبه انفورماتیک برای شرکت‌های انفورماتیکی در ایران تحت نظر معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری یا شورای عالی انفورماتیک کشور انجام می‌شود. شورای عالی انفورماتیک، برای تمامی پروژه‌های کامپیوتری که از سوی این معاونت پشتیبانی می‌شوند، رتبه‌بندی انجام می‌دهد. از آغاز تأسیس این شورا، سه شرط اصلی برای رتبه‌بندی شرکت‌های انفورماتیکی در نظر گرفته می‌شد: میزان دستمزد پرداختی به کارکنان از سوی شرکت‌ها و میانگین درآمد مالیاتی و رضایت مراجعه کننده یا مشتری است.

  1. میزان دستمزد پرداختی به کارکنان از سوی شرکت: این عامل نشان‌دهنده نحوه مدیریت منابع انسانی و کارکرد کارکنان در شرکت است.
  2. میانگین درآمد مشمول مالیاتی: این فاکتور نشان‌دهنده پایداری مالی و توانمندی مالی شرکت در پروژه‌های مختلف است.
  3. رضایت مشتری: این عامل نشان‌دهنده کیفیت خدمات و محصولات ارائه‌شده توسط شرکت به مشتریان و مشتریان راضی است.

به علاوه، برای اخذ رتبه انفورماتیک، شرکت‌ها باید موارد زیر را رعایت کنند:

  •  داشتن فعالیت‌های مرتبط با انفورماتیک که در اساس نامه شرکت به وضوح  ذکر شده باشد.
  •  پرداخت هزینه مربوط به اظهارنامه مالیات بر درآمد سال قبل.
  •  داشتن حداقل دو کارشناس حرفه‌ای در زمینه انفورماتیک.
  •  مدیر عامل شرکت باید دارای مدرک کارشناسی با بالاترین مقطع در رشته‌های عمران یا کامپیوتر باشد.
  •  مدیر عامل باید حضور تمام وقت در شرکت داشته باشد.
  •  اگر مدیر عامل دارای مدرک فوق‌دیپلم از رشته‌های غیرمرتبط باشد، باید گواهی‌نامه‌ای در زمینه دوره‌های کامپیوتر داشته باشد.

شاخص های رتبه بندی شرکت و اخذ رتبه انفورماتیک

رتبه بندی شرکت و اخذ رتبه انفورماتیک، فرآیندی است که برای تعیین صلاحیت و توانمندی شرکت های انفورماتیک برای انجام پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می شود. این رتبه بندی به شرکت ها کمک می کند تا در مناقصه ها و مزایده های دولتی و خصوصی شرکت کنند و همچنین می تواند به آنها کمک کند تا مشتریان جدیدی را جذب کنند.





:: برچسب‌ها: اخذ رتبه , اخذ رتبه انفورماتیک , ثبت پارس ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 تير 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: